360 Productfotografie Verhoogt Koopintensie
360 productfotografie in e-commerce is meer dan een gadget.
De webwinkel die zijn producten van alle kanten laat zien,
zorgt namelijk voor een grotere koopintentie bij bezoekers.
Wetenschappelijk onderzoek toont aan: 360 product rotatie verkoopt!
Het ziet er natuurlijk aanlokkelijk uit, 360 graden productfotografie. Het maakt een webshop interactief en dynamisch en de bezoeker kan producten van alle kanten inspecteren. Levensechter kun je , online niet winkelen.
Maar een zakelijke e-tailer wil natuurlijk antwoord op maar één vraag: zet het bezoekers ook werkelijk aan tot aankoop? Dat antwoord is er nu, dankzij internationaal onderzoek van de Hankuk University of Foreign Studies, Ohio State University en University of Delaware.

Onderzoekers van die drie universiteiten voerden een gedegen wetenschappelijke studie uit naar het effect van 360 productfotografie op online koopgedrag.
Ze gingen grondig te werk en creëerden voor het onderzoek twee webshops. Daarin was natuurlijk niets te koop, maar er werden wel artikelen gepresenteerd: broeken om precies te zijn.
Niet toevallig bij uitstek een product dat consumenten voorafgaand aan een aankoop graag fysiek willen inspecteren. De twee webshops waren identiek, met uitzondering van één belangrijk verschil: de productpresentatie. In de ene shop moesten de bezoekers het doen met ‘platte’ foto's, in de ander konden ze het product 360 laten roteren. Dat laatste leidde tot een beduidend grotere koopintentie. Met andere woorden: als de nep-webshops echt waren geweest, dan had de winkel waarin gebruik werd gemaakt van productrotatie beduidend meer broeken verkocht.
Hetzelfde product aanbieden tegen dezelfde prijs, en toch meer verkopen. Het is het geheim van de goede verkoper. Hoe het werkt? De 360 product foto blijkt een positieve invloed te hebben op drie factoren die een doorslaggevende rol spelen bij de koopbeslissing. Als eerste geeft productrotatie de consument het idee beter geïnformeerd te zijn.
Het heeft daarnaast een gunstig effect op zijn stemming én zorgt voor een positievere houding ten opzichte van het getoonde product.

Stuk voor stuk factoren die volgens hedendaagse koopgedrag-theorieën leiden tot een koopintentie.
Dat dat ook nu weer netjes bleek te kloppen, was voor de onderzoekers een mooie bevestiging van de theorie. Voor e-tailers betekent het iets heel anders. Namelijk dat ze met productrotatie een wetenschappelijk bewezen manier in handen hebben om hun omzet te verhogen.
En daar gaat het uiteindelijk om, laten we daar niet omheen draaien!
Auteur: Daan Schetselaar
Jaar: 2010

tags: 360 productfotografie, productfotografie, koopintensie, e-commerce, 360 product, product, e-tailers, online, webshop, webwinkel, interactief, inspecteren, foto, fotografie, 3D productfotografie, 3D product