360 Productfotografie guide
Wat is 360 graden product fotografie,
en hoe wordt de animatie gemaakt ?
Introductie

Stel, je hebt een slechte dag. De enige reden dat je uit je bed bent gekomen is om een jas te kopen. Natuurlijk begint het te regenen wanneer je naar buiten loopt. Na enige tijd heb je nog steeds niet de jas gevonden die je zo graag wil hebben. Je weet nog één winkel, de laatste kans om hem te vinden. En dan zie je hem eindelijk hangen, de jas waar je al zolang naar op zoek bent. Je loopt tegen een dichte deur, de winkel assistent wijst naar het bordje ‘gesloten’.
Maar hoe kom je er nou achter of de jas de juiste lengte heeft ? Past hij wel en het meest Belangrijke, heeft hij dat mooie detail op de achterkant ? Teleurstellend genoeg gebeurd dit dagelijks op miljoenen websites over de hele wereld. Je koopt iets gebaseerd op een plat, saai plaatje. Stel je eens voor dat je 5 minuten eerder bij die winkel was aangekomen.
Je hebt de jas in je hand, je draait het om en bingo !
Daar is het mooie detail op de achterkant waar je al zolang naar op zoek was. Dat is dus precies wat 3D fotografie je geeft. De mogelijkheid om een product helemaal te inspecteren vanuit alle hoeken, in je vrije tijd. Perfect.
Herhaal het bovenstaande nu eens in de virtuele winkelstraat. De juwelier, schoenenwinkel en zelfs de winkel waar fietsen worden verkocht. Welk product je ook zoekt, jij hebt de volledige controle en het comfort van je eigen browser. Je hebt zelfs je jas niet nodig.
Als jij een fotograaf bent en je wil je inkomen verhogen door middel van deze Opwindende nieuwe dienst, dan is dit document essentieel om te lezen. Wij geven je alle feiten over 3D, gebaseerd op alle ervaringen die wij hebben opgedaan tijdens het werken in een van ‘s werelds belangrijkste studio’s in 3D product fotografie. We vertellen je ook een aantal essentiële beroepsgeheimen die wij vergaard hebben in onze poel van kennis ( deze delen we over het algemeen alleen met leden van onze fotografie scene )
Hier zijn er een paar:

Tien top tips:

Niet perse op volgorde.
1.) Draag handschoenen.
Vooral bij glanzende en metallic artikelen, door het herhaaldelijk aanraken.
Vingerafdrukken van 36 afbeeldingen is niet grappig.
2.) Gebruik Quick time
Een geweldige manier om een preview te krijgen van je werk.
3.) Leer te werken met Photoshop.
Vraag niet waarom, je komt er snel genoeg achter!
4.) Krijg vroeg in het proces toestemming van de klant, vooral als het gaat om een grote hoeveelheid van hetzelfde product.
5.) Investeer in poly boards, de meest handige uitrusting in een fotografie studio.
6.) Stuur modellen weg.
Dit om bewegingen te voorkomen bij het begin en het einde van een spin.
7.) Bewaar de originele foto’s.
Voor een onverwachte verandering in grootte.
8.) Maak de sensor schoon.
Ideaal voor elke 3D sessie. Het retoucheren van stof plekken op 36 foto’s is bijna net zo erg als het retoucheren van vingerafdrukken.
9.) Controleer op reflecties.
Onderzoek de set up van de apparatuur zorgvuldig voor je begint.
10.) Gebruik verlichting die continue is als dat mogelijk is.
Van een flits krijg je hoofdpijn als je veel animaties moet maken.

Wat is 3D product fotografie ?

Het zou een stuk gemakkelijker zijn om hier een link te plaatsen met een voorbeeld maar wij willen niet dat dit lijkt op een advertentie. Dus wees geduldig, wij gaan het beschrijven met woorden en de kracht van je pc.
3D product fotografie is een proces waarbij foto’s worden genomen terwijl het product rond draait. (Meestal op een ronddraaiende tafel). Deze foto’s worden levendig gemaakt door het gebruik van verschillende soorten software en geüpload naar een website. De klant kan gemakkelijk met de muis zelf bepalen hoe snel de afbeelding draait.
Er is geen definitieve naam die het eindproduct omschrijft.
De meeste mensen noemen het 3D product fotografie. Sommige noemen het een 3D animatie. ( Hoewel de foto’s niet 3 dimensionaal zijn, probeer die twee niet door elkaar te halen ) Maar als het zo geweldig is en het verdiend goed, waarom doet niet elke fotograaf het dan ? Volgens ons is de reden daarvoor helder, het is niet makkelijk.
Er zijn veel bedrijven die werken met 3D, sommige zijn goed, sommige zijn verschrikkelijk. Het probleem is dat hun systemen en diensten inconsequent zijn. Het ene bedrijf biedt misschien zoom met 24 afbeeldingen, een ander een roll-over met 12 afbeeldingen. De een biedt op en over technologie aan, een ander gebruikt misschien Quick time in plaats van actionscript. En daar is het probleem. De klant ontvangt verschillende berichten. Stel je voor dat je schoenen ontwerpt en verkoopt, dan wil je dat de schoenen zo zichtbaar en boeiend mogelijk worden weergegeven.
Ook wil je weten of het waard is om er geld aan te besteden. Je wilt niet weten hoe het moet, je wil het gewoon voor elkaar krijgen. Betaalbaar en tegen een hoge standaard.
Ja, wat jij, je cliënten, en alle klanten willen … Transparante technologie. Want toen je leerde auto rijden heb je ook niet geleerd over ABS, de banden of het tanken.
Die deden het gewoon. Wij denken dat 3D fotografie ook zo moet werken. Zo laten we nou bespreken hoe jij je cliënten meer op hun gemak kan stellen wanneer ze te maken krijgen met te weinig verkopen of weinig mond op mond reclame.
Het is niet makkelijk, zelfs niet voor professionals.
Als je al wat studio ervaring hebt zal het wisselen van werkzaamheden minder moeilijk zijn, maar bereidt je voor dat je nog veel moet leren om het beste resultaat te behalen.

Hoe wordt de animatie gemaakt ?

Wanneer je eenmaal een camera hebt gekocht, een draaiende tafel hebt gebouwd, de lichten goed hebt geplaatst, controle hebt gekregen over de kleurenbalans voor de website, je kan werken met Photoshop, je software hebt geschreven en een titel hebt behaald in html en actionscript … Dan is het vrij eenvoudig om een animatie te creëren.
Maar nu even serieus, het bestaat uit drie verschillende en eenvoudige stappen: Fotografie, verwerking en animatie. Fotografie Je moet een hoop tijd en geduld hebben.
Deze fotografie duurt langer dan traditionele platte fotografie, simpelweg omdat er meer afbeeldingen moeten worden gemaakt. Denk eraan dat alle afbeeldingen goed moeten worden belicht. Stel je voor hoe de belichting zou zijn in een ijzeren horlogebandje. Veel handelaren met wie wij hebben gesproken denken dat ze geld kunnen besparen door zelf de apparatuur aan te schaffen en het allemaal zelf te doen.
De meesten denken er anders over wanneer ze het eenmaal hebben geprobeerd. Een bedrijf dat schoenen verkoopt vertelde ons dat ze spijt hebben gekregen na het aanschaffen van de apparatuur. De resultaten waren niet zoals ze hadden verwacht en de tijd die ze eraan
gespendeerd hebben kunnen niet terugverdiend worden. Dit is goed nieuws voor jouw als professioneel fotograaf want op deze manier verdwijnt 3D fotografie van de amateurmarkt. Na dat gezegd te hebben, geautomatiseerde systemen hebben wel een plek, als voorbeeld, je bent een handelaar die honderden dezelfde prints produceert. Maar zelfs dan adviseren wij om met de basis te beginnen en een gevoel te krijgen voor 360, voordat je grote bedragen investeert. De draaitafel Bank of ketting ? Het is noodzakelijk dat je een draaitafel hebt die flexibel genoeg is om al je cliënten van dienst te zijn. Als ze sieraden verkopen heb je een smalle draaitafel nodig met een glimmend oppervlak die geen stof laat zien. Als ze vrachtwagen onderdelen verkopen heb je er eentje nodig die sterk genoeg is. Je zal geen draaitafel kunnen vinden die je voor alles kan gebruiken. Vertrouw ons, wij hebben gezocht. Sommige mensen denken dat ze slechts één draaitafel nodig hebben, in onze studio hebben we minstens tien verschillende. Natuurlijk heb je er niet zoveel nodig, maar je zal er zeker achter komen dat één draaitafel niet genoeg is. Je zal ook niet altijd perse een draaitafel nodig hebben. Stel, je hebt een cliënt die kroonluchters verkoopt. Die kan je niet op een draaitafel zetten en hem laten ronddraaien, je zal een manier moeten vinden om de kroonluchter te ondersteunen. Je kan ook draaitafels kopen die hun eigen software hebben, al vinden wij het makkelijker werken met draaitafels die handmatig bediend worden omdat je zo meer controle hebt. Soms krijgen wij de vraag of we ook foto’s maken van de boven en onderkant, hier zien wij weinig voordeel van aangezien je meer kosten maakt. Richt je vooral op wat je daadwerkelijk kan zien in de basis. Bedenk dat eenvoud de sleutel is wanneer het aankomt op het maken van 3D spins. Start altijd met de basis, dan kan het niet fout gaan.

Centraliseren van het product

Herinner je de scene in de film Ghost? Heb je wel is geprobeerd om een pot te gooien om vervolgens het midden te missen van de klei-tafel ? Een grote smeerboel. Een product in het midden plaatsen is al een kunst op zich. Er is niets zo vervelend als een product te laten draaien en te zien dat het van de ene hoek naar de andere verschuift. Het is beter om geen markering aan te brengen op de draaitafel omdat het kan voorkomen dat het product de markering niet bedekt. Ook de camera moet in het midden geplaatst worden, zorg ervoor dat de camera daar ook blijft staan wanneer je een goede positie hebt gevonden. Als het product of de camera niet juist geplaatst zijn zie je dat hopelijk gelijk bij de eerste spin. Waarschijnlijk zie je het pas wanneer alle beelden achter elkaar geplaatst zijn, erg frustrerend. Er is een eenvoudige truck om het midden te vinden van een niet draaibare tafel.

Stileren van het product

Zelfs bergschoenen moeten worden gestileerd. 3D fotografie vergeeft niet snel. Als je haastig foto’s maakt zonder de veters te controleren moet je weer overnieuw beginnen.
Is de lens schoon of zitten er nog vingerafdrukken op ?
Zitten de bandjes van de BH van het model wel recht ?
Is de rits van de handtas wel dicht ?
Wanneer je begint met 3D fotografie is het makkelijk om twee personen te hebben die allebei bezig zijn met hun eigen gebied, een stylist en een fotograaf. Je hebt waarschijnlijk geen tijd om alle 36 beelden te bekijken dus oog voor detail is noodzakelijk. Sommige 3D product leveranciers beweren dat 3D spins kunnen worden geproduceerd in enkele minuten.
Foto’s maken van het product duurt misschien maar een paar minuten, maar daar wordt niet meegerekend hoeveel tijd erin gaat zitten om alles klaar te zetten, het stileren van de producten en de mogelijkheid om het overnieuw te doen.
Het draait immers om een product zo goed en duidelijk mogelijk te laten zien. Het is geen race om te laten zien hoe snel je het kan. Als een professionele 3D fotograaf weet je dat het stileren van een product altijd belangrijker is dan de snelheid waarmee je het af krijgt. Het overnieuw fotograferen van één afbeelding is al frustrerend, laat staan dat je er 36 over moet doen.

Verlichten van het product

Dit item bezit geen flits fotografie. Studio techniek voor verlichte beelden zijn niet altijd hetzelfde als die gebruikt worden voor 360 productfotografie. Je zal de verlichting moeten aanpassen voor alle verschillende producten. Sommige 360 systemen beweren dat je alle soorten licht kan gebruiken, maar als een professioneel fotograaf weet ik dat dat niet zo’n goed idee is. Aanvankelijk zijn we begonnen met een systeem dat flitst. Na de eerste 20 flitsen zagen we zoveel sterretjes dat we overgehaald werden om een systeem aan te schaffen met constante verlichting.
Een goede uitrusting van soft boxes en reflectoren zal je de flexibiliteit geven die je nodig hebt. 360 vereist licht dat makkelijk te bedienen is op de gebieden van intensiteit, verspreiding en kleur. Na dat gezegd te hebben, soms gebruiken we nog steeds wel de flits wanneer het belangrijk is om de kleurbalans van een product vast te leggen,
bij deze shoots zorgen we ervoor dat onze ogen goed beschermd zijn. Als fotograaf ben je waarschijnlijk veel bezig met het goed afstellen van de studio verlichting zodat ze niet reflecteren in het product zelf. Reflectie kan lelijk en onprofessioneel staan wanneer je producten fotografeert die gemaakt zijn van glas, metaal of glanzende mode voorwerpen. Met 360 fotografie is het bijna onmogelijk om alle reflecties uit te bannen dus het is een goed idee om eerst een testronde te maken om te zien hoeveel reflectie op een product te zien is. In tegenstelling tot wat je misschien hebt gehoord, alle verschillende producten die je maakt in 360 hebben een andere opstelling van licht nodig.
Geloof ons, er is geen enkele licht opstelling die gebruikt kan worden om alles te fotograferen, je zal flexibele verlichting nodig hebben als je van plan bent om foto’s te maken van verschillende producten. Het goede nieuws is dat de verlichting die je nodig hebt niet duur hoeft te zijn.
Er zijn meer dan genoeg fabrikanten die goed betaalbare verlichting maakt met hoge kwaliteit. Een moeilijkheid die komt kijken bij het verlichten van 360 animaties is dat je de draaitafel en de achtergrond wit moet maken, zonder het product te overbelichten. Een ander voorbeeld is dat sommige spins niet fysiek kunnen worden gefotografeerd in één rotatie, bijvoorbeeld omdat de achtergrond reflectoren te zien zijn op de foto’s. Deze kunnen alleen verwijderd worden wanneer je de foto’s bewerkt, wij adviseren om daarvoor Photoshop te gebruiken. Er zijn een aantal truckjes voor die wij hebben ontwikkeld en die wij graag willen delen met onze leden in de fotografie scene.

De camera

Hou je focus erop. Klaarblijkelijk is de keuze qua camera ook erg belangrijk. Hoewel digitale camera’s ideaal zijn voor internet fotografie, zijn ze niet passend voor hoge resolutie animaties. Om eerlijk te zijn kunnen alle soorten camera’s gebruikt worden voor 360 product animaties.
Het hangt er maar net vanaf welke level je wilt bereiken met betrekking tot beeld kwaliteit en de consistentie van kleur. In de studio van www.studioplaat.nl gebruiken we een zeer hoge resolutie zodat we de fijnste details kunnen laten zien, ook wanneer er wordt ingezoomd. Door deze hoge resolutie te gebruiken kunnen onze cliënten de foto’s ook uitprinten. De meeste van jullie die dit lezen zijn al professionele fotografen en hebben al de nodige camera’s. Voor diegene die nog op zoek is naar een camera hebben we een aantal tips. Als eerste, koop een handmatige DSLR als je je die kan veroorloven. Als een automatische draaitafel wordt gebruikt, moet de sluitertijd ongelooflijk snel zijn, anders zijn alle afbeelding wazig. De meeste digitale SLR camera’s hebben de optie om de sluitertijd aan te passen. Ten tweede, probeer niet teveel uit te geven aan niet noodzakelijke opties. Het heeft geen zin om duizenden euro’s uit te geven aan een camera’s met honderden opties die je toch niet gaat gebruiken. Na dat gezegd te hebben, wij houden er niet van om te bezuinigen op lenzen. Hoe beter de lens, hoe scherper de afbeelding is. Een goedkope lens is hetzelfde als spelen met nylon snaren op een elektrische gitaar die ijzeren snaren nodig heeft. Hij maakt wel geluid, maar de kwaliteit is niet te vergelijken. Als laatste, probeer een camera te kopen met een interval timer, dat is een ongelooflijke handige functie, ideaal voor 360 animaties.

Hoeveel foto’s maken het de perfectie rotatie ?

Dat is de ‘million dollar’ vraag. Zoals bij het spreekwoordelijke touwtje, dat verschilt per leverancier. Zo min mogelijk foto’s zou het beste zijn, dat is wat sommigen suggereren.
Dat is prima als je ‘eigen merk’ wilt in plaats van ‘premium’.
Als een spin er springerig uitziet bestaat het waarschijnlijk uit 24 foto’s of minder. 18 foto’s zijn sneller te maken, sneller te downloaden maar niet sneller om te bekijken. Echter, het verschil is te zien als je het vergelijkt met een hoge kwaliteit spin. Vroeg in de ontwikkeling van www.studioplaat.nl hebben we alle mogelijke combinaties getest, van 12 foto’s tot ver over de 100. We hebben ontdekt dat 144 foto’s de meest constante kwaliteit geeft binnen onze software, maar dat 36 foto’s ideaal is voor het bekijken online.
Dit is nu de standaard binnen de industrie. We weigeren onder de 36 foto’s te maken, omdat de foto’s schokkerig worden en we geen compromissen sluiten wanneer het gaat om kwaliteit. Markeer gewoon alle 10 graden op de draaitafel. Halveer dit nummer voor 72 foto’s en halveer dit nogmaals voor 144 foto’s. 36 foto’s is de standaard geworden voor online 360 product spins.

Verwerking

Oproep aan alle Photoshop tovenaars. Je hebt een perfecte camera gekocht, de belichting is goed maar de geschoten foto’s zien er niet uit zoals jij je had voorgesteld.
Maak je geen zorgen, dit is een veelvoorkomend probleem. Misschien heeft die prachtige glinstering op de sieraden een lelijke gele tint. Misschien heb je een handtas opgehangen en wil je nu af van de standaard waar hij aan hangt.
Waarom heeft de achtergrondschaduw een spookachtige flikkering ?
Houdt oog voor deze dingen, ze zijn veelvoorkomend binnen 360. Vanuit onze ervaring en te oordelen over alle fotografieforums die wij hebben gelezen, er bestaat geen enkele camera die exact fotografeert wat jij kan zien.
Maar wanhoop niet, niet alles is verloren.
Retoucheren

Hou je vast. Er zijn 36 foto’s ! Je hoeft toch niet alle foto’s te retoucheren ? Hoe zit het met de systemen die claimen dat de foto’s geen retouchering nodig hebben en zo kunnen worden geüpload ? Helaas, sommige dingen als krassen en stof zullen moeten worden geretoucheerd op alle foto’s. Dit om de foto’s hetzelfde te laten zijn als het product. Dit is het vlak waar extra tijd en geduld binnen dit fotografie stadium loont. Vergeet niet, stof, krassen en vingerafdrukken moeten worden verwijderd op alle 36 foto’s. Voor en na, je moet de foto’s inspecteren en retoucheren en verwerken met software zoals Photoshop. Als je niet alle kleine details weet binnen Photoshop is het tijd om weer terug te gaan naar school. Lagen, levels, herstellen, verzadiging, bijna alle tools binnen Photoshop moeten worden gebruikt. Maar wees niet bang, er zijn briljante tijdbesparende acties die je uren werk schelen. Photoshop is ook briljant als je foto’s wilt bijsnijden. De verhouding die de meeste camera’s gebruiken is 6x4, dit helpt niet erg als je je laatste rotatie vierkant is.

Kleur balans

Hoe is jouw temperatuur ? Als je ‘s morgens naar een product kijkt valt het blauwer uit omdat de temperatuur dan lager is. Als de temperatuur gedurende de dag stijgt zal het product steeds meer oranje worden. Raar maar waar.
Om de beste kwaliteit te bereiken zal je je apparatuur moeten instellen voor steeds dezelfde kleurbalans.
Als je fotografeert met flits onder kunstlicht, gebruik dan een fluorescerende monitor instelling en bekijk het daarna met daglicht, je foto zal volstrekt de verkeerde kleur hebben. Gloeilampen worden geproduceerd met verschillende temperaturen, afhankelijk voor welke doeleinden ze worden gebruikt. Om consistentie te garanderen, zal je dezelfde verlichting moeten gebruiken wanneer je een product fotografeert en wanneer je het qua kleur bekijkt.
Ook de camera moet nauwkeurig worden ingesteld op kleurbalans. Om de set compleet te maken, zal je je monitor ook moeten instellen. Het is ook belangrijk om je je te realiseren dat de monitoren van je cliënten anders staan ingesteld. Jij zou niet verantwoordelijk moeten zijn wanneer een product wordt teruggestuurd omdat de kleur van het product niet overeenkomt, puur omdat hun monitorkleur anders staat ingesteld. Tip: Het is altijd de moeite waard om je cliënt te adviseren een kleine disclaimer op de site te plaatsen in de trant van ‘ kleuren zijn onderworpen aan de strenge normen van het productieproces en kunnen niet nauwkeurig worden weergegeven op uw monitor’
Het is verbazingwekkend hoeveel online shoppers denken dat het aan je camera ligt in plaats van aan hun monitor.
Wij moedigen klanten altijd aan om hulp in te roepen van hun juridische afdeling om tot de juiste terminologie te komen.

Kosten.
360 producten spins kunnen goedkoop Slechte, ja, goede nee. Je hoeft geen fortuin uit te geven aan dure apparatuur. Onthoudt, het is je tijd en ervarenheid wat waardevol is.

Apparatuur.
Je hebt maar één draaitafel nodig Klopt, als je alleen maar dezelfde producten gaat fotograferen.

Tijd.
Een spin duurt maar een paar seconden De spin misschien, maar wat dacht je van de styling, kleurbalans, retouchering, het inpakken en uitpakken van producten?
Retouche.
Je hoeft foto’s niet aan te passen, je kan ze gewoon vanaf je camera uploaden. Helaas is dit niet waar, zoals alle 360 product fotografen je zullen vertellen. Photoshop is je beste vriend.
Software.
Nieuwe functies maken niet uit, hoe simpeler, hoe beter. Fout. Handelaren houden van nieuwe innovaties die hun product onderscheidt van de menigte.
Resultaat.
Het is gewoon een kunstje Een klein beetje onderzoek zal laten zien dat dat niet waar is.
Vaardigheden
Een ‘out of the box’ systeem betekend dat iedereen een kwalitatieve spin kan maken. Wij geloven in de waarde en de vaardigheid van de fotograaf. Je hoeft maar een paar ‘ doe het zelf ‘ spins op te zoeken om te zien waar het fout gaat. Animaties
Aantekening: Voordat we verder ingaan op de verschillende manieren waarop je 360 product fotografie kan laten zien, willen we eerst iets heel duidelijk maken … Je hoeft geen fancy software aan te schaffen om je foto’s online te laten draaien. Je kan gewoon Photoshop gebruiken.
Het ligt eraan hoe interactief je je spins wil laten zijn.
Passen jij en je animaties bij elkaar ?
Je hebt de foto’s geretoucheerd en ze zijn nu klaar om geanimeerd te worden naar 360. Het meest belangrijke element wanneer het aankomt op software waar je animaties mee kan maken is of het bestand passend is voor je website. Er zijn veel verschillende opties. Wil jij een zoomfunctie gebruiken om nog meer detail te laten zien ?
Wil jij de bestanden gebruiken op een iPhone of bij een Powerpoint presentatie ? Beslissingen, beslissingen.
Er zijn simpelweg gezegd drie verschillende manieren waarop je je 360 spins kan laten zien. Op normale web browsers, op mobiele telefoons en als een video.
Laten we al deze verschillende methodes apart van elkaar bespreken: Spins laten zien op het internet bij gebruik van Adobe flash.
De meest favoriete software die gebruikt wordt om interactiviteit te laten zien op het web is Adobe Flash. Doordat de meeste browsers flash bestanden kunnen lezen zijn er een hoop functies die daardoor gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld de zoomfunctie. Adobe Flash werkt op de meeste browsers, maar de manier waarop bestanden gemaakt worden met 360 productfotografie kunnen verschillen, hierdoor kunnen problemen ontstaan. Sommige software verzameld foto’s van een externe server zodat de laadtijd korter is. Natuurlijk is dit sneller, maar kan wel problemen veroorzaken met de content management systemen, in de meeste gevallen heeft de directory verandering nodig. Dit creëert een stuk meer werk voor de webdesigner. Wij zijn van mening dat je het beste een enkele, op zichzelf staand flash bestand kan nemen, die kan worden geüpload als een normale foto. Het scheelt een stuk werk voor jezelf en voorkomt problemen met de CMS van je klanten. Zo hebben ze zelf controle over de bestanden in plaats van afhankelijk te zijn van een aparte server die altijd kapot kan gaan waardoor de bestanden verloren kunnen gaan. Het zit in de details. Je hebt waarschijnlijk websites gezien waarop je kan inzoomen op stilstaande beelden met de meest ingewikkelde details. 360 producten spins bieden veel meer dan deze simpele technologie, als je denkt dat je klanten geen nieuwe functies willen is dat onzin. Een recent onderzoek uitgevoerd door Adobe liet zien dat de zoomfunctie en het uit verschillende hoeken bekijken van een foto hoog staat op het lijstje van online handelaren. Het vereist wat meer programmeren, maar het voegt zoveel meer
toe aan een spin dat het onverstandig zou zijn om die wensen te negeren. Het belangrijkste voordeel van Flash is de hoeveelheid creativiteit en interactiviteit die je kan bereiken met betrekking tot je spins. Een 360 product zonder functies heet een normale animatie. Als je klant een product groot op een scherm wil laten zien kom je misschien weg met een standaard spin. Je kan voorbeelden bekijken van standaard animaties op www.studioplaat.nl. Standaard animaties hebben geen zoom functie, ze draaien alleen rechtsom of linksom wanneer je op je muis klikt.
Volledige zoom.
Veruit de meest gevraagde functie. Wanneer een product al uitvergroot is op het scherm hoef je niet meer in te zoomen omdat de details duidelijk genoeg zijn. Als je op de zoom knop drukt, wordt er een vergrote versie van de afbeelding geladen. Je ziet de foto nu in het originele formaat. Je kan een kleine foto niet zomaar uitvergroten, door het aantal pixels of het gebrek daaraan ziet de foto eruit alsof het gemaakt is van bakstenen. Het nadeel van een grotere afbeelding is dat het meer ruimte inneemt en hierdoor langer duurt om te downloaden. Je zal altijd moeten nadenken over de grootte van een bestand en de downloadsnelheid.
De meeste klanten snappen dat wanneer de snelheid van het internet toeneemt de grootte van een bestand minder belangrijk wordt. Je kan voorbeelden van volledige zoom zien op onze website. De volledige zoom functie heeft een plus en min knop zodat de gebruikers kunnen inzoomen om de verbluffende details te zien. Ook is het mogelijk om de foto te laten draaien terwijl de gebruiker volledig is ingezoomd.
Op maat gemaakt.
Je kan ook nog een hoop andere functies gebruiken voor 360 fotografie zoals, achtergronden, vergrootglazen, en hotspots. Je kan voorbeelden bekijken op de website. Achtergronden kunnen een spin interessanter maken.
We zullen dit verder uitleggen onder het kopje ‘branding’sectie.
Branding sectie.
Met de vergrootfunctie kan je alle details bekijken van de foto. Net zoals bij de volledige zoom functie kan de foto worden uitvergroot, de gebruiker kan de foto blijven draaien.
Hotspots vereisen aangepaste sjablonen maar zijn wel zeer nuttig bij het weergeven van losse productonderdelen.
Het beste voorbeeld is om de onderkant of bovenkant van een product te laten zie, bijvoorbeeld van een schoen.
Op deze manier vermijdt je de complexiteit en de kosten van het maken van foto’s op meerdere vlakken.
Stop-frame.
Een ander type animatie is het stop-frame.
Deze brengen een hele nieuwe dimensie met zich mee op het vlak van 360. Zoals je weet, animaties zijn een serie foto’s, na elkaar weergegeven. Dit betekend in theorie dat je serie foto’s kan weergeven met dezelfde software zolang ze maar naadloos op elkaar aansluiten. Andere voorbeelden van een animatie functie binnen een spin kan iemand zijn die de binnenkant van zijn jas laat zien of het openen en dichtdoen van een boek. Zolang ze op hetzelfde punt beginnen en eindigen is er geen reden voor een spin. Het is vrij lastig om te doen, maar kan er wel effectief uitzien. Je kan voorbeelden bekijken van stop-frames op onze website.
Er zijn een heleboel technieken die momenteel worden ontwikkeld door ons software team om producten weer te geven in het beste licht. 360 product fotografie gaat om innoveren. Maak de juiste keuzes, je wilt niet achterblijven omdat je techniek of software er niet klaar voor is.
Je kan de stop-frames animaties ook op volgorde gebruiken om te laten zien hoe het werkt. Maak een opvolgende reeks foto’s en draai dan de frames om. Je kan ook veel plezier maken met animaties als je ermee een verhaal verteld.
Bijvoorbeeld een bewaker die een inbreker pakt die aan het inbreken was in het kasteel erboven. Een populair gebruik is het weergeven van handschoenen. Stop-frames zijn in staat je te laten zien hoe de vingers bewegen.
Mobiele apparaten.
Altijd onderweg. Een drukke leefstijl betekend dat steeds meer mensen gebruik maken van internet op hun telefoon, dit betekend dat je spins ook moeten werken op mobiele apparaten. Geen probleem. Je hebt alleen een paar html codes nodig. Flash biedt de beste interactieve functies en is het simpelst om uit te voeren op websites en iPads.
Dit betekend dat je je spins moet programmeren in een specifieke code. Als fotograaf wil je waarschijnlijk niet teveel details over codering dus we zullen je daarmee niet teveel vervelen. Kortom, op www.studioplaat.nl gebruiken we een code genaamd javascript voor mobiele apparaten.
Deze code staat op de website net zoals alle individuele afbeeldingen. Je webdesigner zou het vrij simpel moeten kunnen integreren. Een enkel flash bestand wordt gebruik om 360 productfotografie te laten zien op een gewone website. Een javascript bestand bepaalt hoe afbeeldingen worden weergegeven op mobiele apparaten.
Video.
Hollywood, ik kom eraan. Het duurt misschien wat langer om een videocamera te gebruiken maar met de basis principes van 360 product fotografie kan je zowel 360 spins maken en HD video materiaal. Een van de meest gunstige dingen over stilstaande opnames voor 360 product fotografie is dat je ze op verscheidende manieren kan gebruiken.
Je kan kiezen tussen de beste individuele hoeken om te laten printen voor advertenties en catalogi, of je kan de hele set gebruik om een video te maken. Voor hoge resolutie video raden wij aan om 144 foto’s per rotaties te gebruiken.
Doe je dit niet, dan komen de foto’s er springerig uit te zien omdat de spin dan te snel draait. Een ding wat je moet onthouden is dat je veel minder interactieve controle hebt met een video dan met andere soorten spins. Dat gezegd te hebben, de voordelen zijn dat je uit dezelfde originele foto’s kan produceren.
Branding.
360 product fotografie zou een deel moeten uitmaken van je marketing mix. Een kwalitatief hoge spin is een briljante advertentie voor je bedrijf, vooral om logo’s en slogans tot leven te brengen. Veel 360 software pakketten zien er hetzelfde uit. Misschien heb je gezien op de sites van grote handelaren dat alle knoppen en laadbalken er bijna hetzelfde uitzien. Probeer software te vermijden die jouw foto’s niet onderscheiden van de menigte. Maar wat moet je doen als je je knoppen helder roze wil maken en de letters schreeuwerig en dikgedrukt ? Natuurlijk kan dat, maar om een telefoontje te voorkomen van de smaakpolitie zouden we je willen adviseren om bij de identiteit van je eigen bedrijf te blijven. Een logo toevoegen.
Het is een goed idee om het logo van je klant als watermerk te verwerken in de foto’s zodat de concurrenten de foto’s niet kunnen gebruiken. Een alternatief is om het discreet te plaatsen in een hoek van de foto. Alle leveranciers zouden dit moeten aanbieden, het kan zijn dat ze hier een kleine vergoeding voor vragen per rotatie. Dit kan niet veel zijn omdat het simpel is om te programmeren. Echter hebben wij gehoord van leveranciers die hun eigen logo op jou foto’s plaatst en deze er pas af wil halen tegen betalen.
Pas dus op.
De laadbalk op een flash animatie geeft je een geweldige mogelijkheid om het logo van je bedrijf te laten zien. Bedenk je alleen dat het niet altijd zichtbaar is als je spins heel snel laden. Als fotograaf en houder van het auteursrecht willen wij je adviseren om een link te plaatsen naar je website waar
je met een klik van de muis een flash bestand laadt. Het is zeer discreet en een fantastische manier om je vaardigheden te laten zien en tegelijkertijd je werk te beschermen.
Een achtergrond toevoegen.
Als de website van je klant ontworpen is op een zwarte achtergrond, is het een goed idee op hun producten ook op zwart weer te geven. Zorg ervoor dat je 360 uitrusting en fotografie technieken in staat zijn om dit te doen.
Anders ben je dagen bezig om alle foto’s uit te knippen met Photoshop.
Dit geeft je de optie om van achtergrond te wisselen wanneer jij dat wil. Waarom geen vrolijke rode achtergrond voor kerst, of voor de meer avontuurlijke onder ons, een foto. Als je klant surf spullen produceert zou je een grote golf kunnen creëren achter hun zwembroeken. De mogelijkheden zijn eindeloos. Tip: Zorg ervoor dat de foto die je gebruikt perfect is, om zo de selectieprocedure gemakkelijker te maken.
Hoe kunnen mijn klanten profiteren van 360 product fotografie ?
Zal het hun verkoop verbeteren?
We zouden het helemaal te gek vinden om ja te zeggen !
Maar 360 product fotografie staat nog in de kinderschoenen, er is te weinig onderzoek gedaan om de meningen van enthousiaste fans te valideren. We ontvangen regelmatig mailtjes van leveranciers die vragen om antwoorden.
Welk percentage van klanten blijft langer hangen op een site met 360 product fotografie ? Kunnen wij garanderen dat ze meer kosten effectief zijn dan stilstaande fotografie?
Een paar klanten hebben lang genoeg gewerkt met 360 product fotografie om het goed te kunnen beoordelen, en zij zijn blij met de resultaten. We kunnen je ook vertellen dat er een aantal factoren zijn die helpen te bewijzen dat 360 product fotografie de verkoop verhoogt.
We zullen ze hieronder benoemen zodat jij het zelf kan beoordelen. De meerderheid van onze klanten komt terug voor meer. Succesvolle bedrijven hebben niet de neiging om steeds te investeren in zaken die niet werken. Herhaalaankopen vertellen ons dus dat dit moet werken.
Enkele van ’s werelds grootste bedrijven maakt al gebruik van 360 product fotografie. Zoek op Google maar is naar de grotere schoenaanbieders voor bewijs. Voor de sceptici die nog steeds denken dat 360 een truckje is …
Een groot aantal online handelaren hebben contact met ons gezocht en gezegd dat ze 360 in hun sites willen implementeren. Misschien niet gelijk, maar er zijn al plannen gemaakt op zeer hoog niveau.
Een paar winkeliers die nog geen 360 gebruiken hebben een opinie peiling geplaatst op hun website om inzicht te krijgen in de wensen van hun klanten. Zij hebben bij ons aangegeven dat 360 hoog op het lijstje staat als voorgestelde verbeteringen. Er zijn honderden websites in de wereld die 360 product fotografie gebruiken en veel klanten zijn bekend met het concept. De keerzijde is, dat er ook miljoenen zijn die het niet gebruiken en het ook niet begrijpen. Misschien wachten te op een enquête die bevestigd dat het de beste uitvinding is sinds een boterham. Of ze wachten tot de concurrentie de eerste sprong waagt. Hetzelfde als met fotografen. Ben je bereid de sprong in het diepe te maken ?
Mijn cliënt bezit een klein bedrijfje met een beperkt budget.
Hoeveel ?
Wij zijn altijd blij dat mensen reageren wanneer we hebben uitgelegd dat 360 niet heel veel duurder is dan traditionele fotografie. Vergeet niet, je hoeft niet gelijk de hele collectie in een keer vast te leggen in een spin. Een paar kwaliteitstesten zal ze alleen maar laten terugkomen voor meer.
Het is waar dat sommige handelaren het budget hebben om nieuwe technieken te ontwikkelen en zelf de 360 producten
gaan maken. Een feit is dat sommige bedrijven beweren geen fotograaf nodig te hebben maar met ‘out of the box ‘ denken het beweren zelf te kunnen. Je raadt het al, wij zijn ook fotografen en herkennen de vaardigheden van een echte fotograaf. Fotografie heeft niets te maken met op een knopje drukken. Maar zelfs als je klant geen groot budget heeft kan hij nog steeds profiteren van het weergeven in 360. Bijvoorbeeld, je kan aan je klant voorstellen om alleen de voorpagina van hun website in 360 te fotograferen en de rest wanneer er budget voor is. Of misschien alleen de hoog geprijsde, nieuwste, of best verkochte artikelen, ze kunnen altijd nog kiezen om de hele collectie te laten fotograferen als er meer geld is. Op deze manier kunnen ze belangstelling peilen, de verkoop in de gaten houden en een enquête houden onder de klanten voordat ze je de hele collectie sturen.
Producten voorbereiden voor 360 product fotografie.
Goed voorbereide producten besparen je geld.
Hoe beter de conditie van het product is wanneer het je studio bereikt, hoe makkelijker het is om klaar te zetten en te fotograferen. Tijdens de verwerkingsfase kan je veel geld besparen. Een aantal voorbeelden waar cliënten niet aan denken maar jou een hoop tijd kosten zijn; veters van schoenen die nog niet gestrikt zijn, geen opvulling in handtassen of labels die nog aan kleding bevestigd zijn. Elektrische apparaten die nog omhuld zijn met kunststoffolie, dit zijn allemaal dingen die je vertragen.
Om dit te voorkomen kan je een simpele instructie lijst opstellen en deze aan je cliënten sturen. De meerderheid van onze cliënten stuurt de producten op verpakt in noppenfolie of in kartonnen dozen. We willen ze hier graag voor bedanken omdat dit ons werk een stuk gemakkelijker maakt en de prijzen laag kunnen blijven. Soms is het niet mogelijk om een perfect voorbeeld te krijgen en zul je een prototype toegestuurd krijgen. Als dit gebeurd zorg dan voor extra budget zodat je ruimte hebt om te retoucheren.
Vergeet ook niet in je begroting mee te nemen dat er een risico bestaat om een laptop te ontvangen met een kapot beeldscherm of een kapotte mobiele telefoon.
Deze afbeeldingen moeten allemaal bewerkt worden met Photoshop en nemen gemakkelijk uren van je tijd in.
Als fotograaf moet je ook vragen aan de cliënt hoe hij het product gepositioneerd wil hebben. Als het een schoen is, wil hij dan de rechter, linker of allebei de schoenen op de foto hebben. Je hebt ook een aantal technische details nodig van hun webdesigner, zoals hoeveel pixels en in welk bestandsformaat hij de 360 foto’s wil hebben aangeleverd. Nauwkeurige styling van mode items kan geld en tijd besparen. Vergeet niet om een afspraak te maken met de cliënt om goedkeuring te krijgen voor de gekozen stijl.
Dank je voor het lezen van onze gids over 360 product fotografie. We hopen dat je het nuttig vond en we je hebben geïnspireerd om deze nieuwe technologie verder te onderzoeken en aan te bieden aan je cliënten.
Voor degenen die meer advies en ondersteuning nodig hebben over dingen als draaitafels, belichting, software en marketing, is er nog meer informatie beschikbaar. Dit kan je terugvinden op www.studioplaat.nl. Meldt je aan als member zodat je professionele fotografen helpt om een inkomen te verkrijgen binnen de 360 fotografie.
Opgesomd;
We hebben deze gids geschreven voor fotografen en handelaren die gehoord hebben over 360 product fotografie en nieuwsgierig zijn. De informatie die in dit document beschreven staat is geschreven door het team van studioplaat.nl. Ons doel was om genoeg informatie met je te delen zodat je meer begrijpt van 360 animatie. Hopelijk zijn wij hierin geslaagd en snap je nu de basis van deze snel
groeiende technologie. Wij geloven dat 360 product fotografie de komende jaren zal profiteren van alle producten die op deze manier worden weergegeven. Het creëert ook een gouden kans voor je, als fotograaf, het inslaan van een nieuwe weg op het gebied van creativiteit en inkomsten.